Koolhydraatarm eten – kan dat nog met alle toegevoegde suikers en zeer geraffineerde grondstoffen?

De extra koolhydraten zijn niet alleen schadelijk voor onze gezondheid, het zijn ook ongewenste dikmakende voedingsmiddelen. Wij onthullen simpele trucs om het gemakkelijk te maken om koolhydraatarm te eten.

Eet koolhydraatarm – zonder witte bloem

De meeste soorten brood en gebak zijn meestal gemaakt van witte bloem. Gefrituurd voedsel of Wiener Schnitzel worden vaak verpakt in paneermeel van witte bloem en bevatten daarom veel koolhydraten. Blijf weg van wit brood en Co. Vooral witbrood van geraffineerde tarwekorrels bestaat voor bijna driekwart uit koolhydraten en bevat maar weinig vitamines en mineralen.

Bovendien is het aandeel onverteerbare en dus langere vulvezel te verwaarlozen. Deze voedingssamenstelling heeft een negatieve invloed op de gezondheid en vooral op het gewicht. Zelfs het grijpen naar gezond rogge- of volkorenbrood helpt niet om koolhydraten te verminderen. Een sneetje roggebrood (50 gram) bevat maximaal 23 gram koolhydraten. Roggebloem bevat echter meer vitamines en mineralen. Vertrouw op koolhydraatarm meel Genieten van gezond brood en tegelijkertijd koolhydraatarm eten werkt nog steeds. Noten en zaden zijn ook verkrijgbaar als meel en bevatten nauwelijks koolhydraten – maar veel waardevolle micronutriĆ«nten. Zo bevat 100 gram amandelmeel minder dan zes gram koolhydraten, 100 gram kokosmeel bevat ongeveer 17 gram.

Het is gemakkelijk om koolhydraatarme broden te bakken en heerlijke paneermeel te toveren. Nog een voordeel: amandelmeel en Co. zijn volledig glutenvrij. Mensen met een glutenintolerantie kunnen hiervan profiteren. Voor sommige recepten vergt het wat oefening om het type meel te veranderen. Het ontbreken van gluten en zijn bindende functie kan een negatief effect hebben op de textuur van het deeg.

Het deeg bindt mogelijk niet voldoende, waardoor het niet rijst en snel vocht verliest. Met amandel- en kokosmeel bak je heerlijke muffins en pannenkoeken. Of geef vis, vlees en groenten een lekkere, nootachtige paneermeel. Zo slaagt het koolhydraatarme ontbijt.