Wat is er nog niet gezegd en geschreven over reclame met geschenken – en zeker ook kritisch. Een relatiegschenk kan immers slechts op zeer korte termijn de indruk wekken dat ze veel te duur zouden zijn en dat het succes niet meetbaar zou zijn. Deze zorgen zijn terecht, maar alleen als u relatiegeschenken niet op de juiste manier gebruikt. Als je op een paar belangrijke criteria let, kunnen freebies een waardevol onderdeel van een marketingconcert worden.

Relatiegeschenken behouden de vriendschap

In de droge definitie van Wikipedia zijn promotionele artikelen of weggeefacties … “reclamemedia die bedrijven weggeven aan klanten en ge├»nteresseerden voor reclamedoeleinden”. In feite zijn deze kleine ambassadeurs zoveel meer. Volgens GWW halen promotionele artikelen de hoogste recall-waarden (70%) voor de merk- of bedrijfsnaam of het geadverteerde product. 62% van de relatiegeschenken blijft langer dan een jaar in het bezit van de ontvanger en 90% van de ontvangers van dergelijke geschenken maakt er ook gebruik van. Geen wonder dus dat bedrijven in 2018 3,58 miljard euro aan promotieartikelen hebben uitgegeven. Geef met verstand en begrip en fiscaal vriendelijk Voor relatiegeschenken geldt hetzelfde als voor geschenken die particulier worden gemaakt. Je zou moeten passen. Voor de ontvanger maar ook voor de gever. En hoe meer aandacht er is voor een geschenk, hoe succesvoller het is. Over het algemeen moet een nuttig promotieartikel:

  • Passend bij het bedrijf
  • Afgestemd op de doelgroep
  • Brengt een echt voordeel
  • Wees origineel
  • Wees van goede kwaliteit
  • Een buitengewoon ontwerp hebben (vorm, kleur, materiaal) om herinnerd te worden.

Daarnaast moet men ook letten op de setting waarin het geschenk wordt aangeboden. Want giveaways (giveaways) tellen ook als relatiegeschenken en laten een indruk achter bij klanten. Aanstekers hebben dus weinig zin op een fitnessbeurs en een kind een zakmes geven zou ook averechts werken. Over weggeefacties gesproken: daar heb je het over als een cadeau minder dan 10 euro kost. Voor deze producten bent u als bedrijf vrijgesteld van de administratieplicht. Daarom neemt waarschijnlijk slechts 20% van de Nederlandse bedrijven 10 tot 35 euro per geschenk in handen. Met deze bedragen kunnen cadeauartikelen als zakelijke kosten worden gedeclareerd.

Waar ontvangers blij mee zijn?

Binnen de hierboven genoemde belastinglimieten zijn er eigenlijk echte evergreens onder freebies. Klanten kijken nog steeds uit naar non-alcoholische dranken, paraplu’s, pennen, notitieblokken, stoffen en laptoptassen, bekers en flessen. En plaknotities gaan ook gewoon niet uit de mode. Volgens een onderzoek van YouGov zijn USB-sticks momenteel echter de onbetwiste koplopers in promotionele artikelen, op de voet gevolgd door andere technische hulpmiddelen zoals powerbanks en USB-hubs. Met deze producten zit u aan de veilige kant. Als je echter een goed onderhouden klantenbestand hebt en een echte wow-factor wilt bereiken, kun je er nog meer uit halen. Zo kunnen ondernemers, managers, marketingdirecteuren enz. een dierbare herinnering bewaren aan een origineel en veilig verzonden cosmetisch product (bijvoorbeeld in gekleurde of metalen luchtkussenverpakkingen). Lipverzorging, mascara of gezichtsdoekjes zijn hiervoor geschikt, net als een elegante make-upspiegel of een cosmetica-verzorgingspakket voor de bureaulade. U kunt er zeker van zijn dat uw eigen logo meerdere keren per dag wordt opgepakt en opgemerkt.