Als je een website of een webwinkel hebt, dan verzamel je onwijs veel informatie via de website of webwinkel. Hierbij kan je bijvoorbeeld denken aan contactgegevens die personen achterlaten op verschillende plekken, maar ook aan persoonlijke informatie. Contactgegevens van klanten zijn zeer belangrijk voor je marketing en zoals je waarschijnlijk al weet kost marketing veel tijd en geld. Dit is precies de reden waarom veel bedrijven ervoor kiezen om de marketing van hun bedrijf te automatiseren. Wil je ook weten wat de voordelen hiervan zijn? Dan is het zeker aan te raden om dit artikel eens te lezen.
Automatisch leads aan een campagne toekennen
Een van de grootste voordelen van het automatiseren van de marketing, is dat het mogelijk is om automatisch leads aan een gemaakte campagne toe te kennen. Heb je bijvoorbeeld een e-mailcampagne opgesteld waarmee je potentiële klanten over de streep kan halen? Dan kun je deze potentiële klanten automatisch toevoegen aan deze campagne. Mocht er nieuwe contactgegevens opgegeven worden, dan worden deze automatisch verwerkt en maakt de potentiële klant onderdeel uit van de campagne.
Inzicht over je bedrijf op social media
Vrijwel iedereen in Nederland maakt gebruik van een social media en daar zijn er tegenwoordig zoveel van. Dagelijks wordt er gesproken over je bedrijf. Dit zijn personen die vaak een mening over je bedrijf hebben en dit kan slecht, maar ook goed zijn. Systemen zoals Emarsys waarmee je de marketing kan automatiseren houden bij wat er over je bedrijf gezegd word. Aan de hand van de verzamelde data is het mogelijk om het systeem automatisch te laten reageren op deze opmerkingen. Dit vergroot niet alleen je bereik en zichtbaarheid op je internet, maar het straalt ook vertrouwen uit.
Kostenbesparing
Zoals je zelf waarschijnlijk wel weet, is marketing niet alleen veel werk, maar kost het ook bakken met geld. Wat grotere bedrijven hebben vaak zelf een aantal marketingmedewerkers in dienst die dit werk doen. Een van de redenen waarom zij ook gebruik maken van zulke systemen, is dat ze door het automatiseren van de marketing veel kosten kunnen besparen. Waar een werknemer lang over doet, kan een geautomatiseerde systeem zeer snel doen. Daarnaast kan een geautomatiseerd systeem dag en nacht aanwezig zijn en kan een werknemer dat niet. Het is dus vrij verstandig om er altijd voor te kiezen om de gehele marketing te automatiseren.